تبلیغات کلیکی چیست؟

تبلیغات کلیکی نوعی از تبلیغات آنلاین است که توسط وب سایت های تبلیغاتی و موتورهای جستجو (در راس آنها گوگل) در ازای دریافت مبلغی به ازای هر کلیک ارائه می شود. هزینه این تبلیغات بر اساس تعداد کلیک هایی که مردم بر روی لینک آنها انجام می دهند، محاسبه می شود. از این رو به تبلیغات کلیکی در زبان انگلیسی PPC (مخفف کلمات Pay Per Click) گفته می شود که به معنی “پرداخت در ازای کلیک” است.

دنیای اینترنت امروزه تبدیل به دنیایی پر از تبلیغات و همچنین رقابت شرکت ها و موسسات جهت به نمایش درآوردن محصولات و خدمات آنها به مشتریان شان است. طبیعتا این شرکت ها به دنبال آن هستند که وب سایت هایشان هر چه بیشتر و بهتر دیده شود. یکی از راه های رسیدن به این هدف تبلیغات است. برای تبلیغات کلیکی، موتورهای جستجو و یا شرکت های تبلیغاتی به ازای هر کلیک بر روی لینک ها مبلغی را درخواست می کنند. هزینه تبلیغات کلیکی نیز بر حسب تعداد کلیک هایی که هزینه آنها پرداخت شده، محاسبه می شود. هر چه هزینه بیشتری پرداخت کنید، تعداد بیشتری کلیک را می توانید دریافت کنید که این کلیک ها به معنای بازدید از وب سایت شما و در نتیجه بیشتر دیده شدن آن می باشد.

تبلیغات بنری

امروزه بسیاری از وب سایت های معروف و مهم امکان تبلیغات کلیکی را برای وب سایت های دیگر فراهم کرده اند. حتما وقتی وارد سایت های پر بیننده شده باشید با لینک های چشمک زن بزرگ و کوچک گرافیکی (که به آنها Banner گفته می شود) و در حقیقت یک فایل عکس متحرک از نوع GIF هستند مواجه شده اید. این عکس های لینک دار، شما را به صفحه آن شرکت ها هدایت می کنند و به این ترتیب بازدیدهای آنها افزایش پیدا می کند.

تبلیغات AdWords

 البته غیر از بنرهای اینترنتی، راه دیگر استفاده از تبلیغات کلیکی، استفاده از لینک های تبلیغاتی در موتورهای جستجو است که به این نوع تبلیغات در موتور جستجوی گوگل و یا بینگ، ادوردز (AdWords) گفته می شود. این سرویس اصطلاحا نوعی سرویس “تبلیغات بر خط” است که بر اساس کلمات کلیدی که سفارش دهندگان ادوردز برای آنها هزینه می کنند و همچنین کوکی ها عمل می کند. هر وب سایتی بنا به نوع فعالیت خود تعدادی کلمات و یا عبارات کلیدی مهم که مربوط به محتوای سایت و فعالیت های آنهاست، را در نظر گرفته و می تواند جهت افزایش آمار بازدید از سایت خود آن لینک ها را بصورت ادوردز به موتور جستجوی گوگل سفارش دهد.

مثلا فرض کنید یک وب سایت که مربوط به آژانس هواپیمایی است، می خواهد سفارش ادوردز به گوگل بدهد. طبیعتا می تواند لینک ادوردز مربوطه به صفحه اصلی آن و یا لینک تورها و یا پکیج های گردشگری و مسافرتی داخلی و خارجی باشد. بطوری که فرضا اگر مدیران آن آژانس تمایل داشته باشند که بر روی “تور کیش” یا “تور مالزی” بیشتر سرمایه گذاری کرده و بازدید های بیشتری را جذب کنند، سفارش ادوردز این کلمات را به موتور جستجوی مربوطه (گوگل، بینگ و غیره) را می دهند. در آن صورت زمانی که فردی در موتورهای جستجو عبارات نام برده را جستجو می کند، لینک های آژانس هواپیمایی مربوط به صفحات تور کیش و تور مالزی در لیست لینک های تبلیغاتی ادوردز و در بالا یا پایین صفحات گوگل نشان داده می شود. این روش یکی از پر طرفدارترین راه های تبلیغات کلیکی آنلاین در اینترنت است که اکنون سالهاست توسط بسیاری از شرکت ها، موسسات و سازمان ها در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد.

google-ads

این نوع تبلیغات کلیکی ادوردز کمک بسیاری می تواند به کسب و کارهای کوچک و صاحبان وب سایت های اینترنتی کند. به خصوص وب سایت هایی که تازه راه اندازی شده اند و یا از لحاظ محتوا فرصت رقابت با وب سایت های قوی تر و قدیمی تر را ندارند. به این ترتیب این وب سایت ها می توانند با پرداخت مبلغی به موتورهای جستجو، لینک های خود را وارد ادوردز های تبلیغاتی کرده و پس از افزایش آمار کلیک و بازدید از وب سایت شان، به مرور زمان با بروز رسانی و افزایش تمرکز بر روی کیفیت و کمیت محتوای وب سایت مخاطبین وب سایت خود را افزایش دهند. بطوری که حتی اگر بعد از مدتی تبلیغات کلیکی از نوع ادوردز را پس از پایان دوره قرارداد تمدید نکردند، وب سایت آنها دچار افت ناگهانی بازدید نشود.

امروزه منبع درآمد بسیاری از شرکت های تبلیغاتی و حتی شرکت هایی مانند گوگل از راه جذب تبلیغات کلیکی است. مشتریان آنها از سراسر جهان با داشتن اکانت های بانکی سفارش این تبلیغات کلیکی ادوردز را می دهند اما نکته جالب توجه اینجاست که بسیاری از موتورهای جستجو از جمله گوگل، تا زمانی که بازدیدکنندگان بر روی لینک های سفارش داده شده کلیک نکنند، هزینه ای را از حساب وب سایت یا آن فرد کم نمی کنند. به این ترتیب اگر کسی بر روی لینک های ادوردز شما کلیک نکند، پولی هم از حساب شما کم نمی شود.

 از طرف دیگر در این نوع تبلیغات کلیکی، گوگل مبلغی که در ازای هر کلیک بازدیدکنندگان از حساب کم می کند، ثابت نیست و تابع عوامل متعددی است از جمله نوع کلمه کلیدی، موقعیت تبلیغ در بین سایر تبلیغات ادوردز و غیره.

بنابراین بسیار مهم است که اگر قصد استفاده از این نوع تبلیغات کلیکی یعنی ادوردز را دارید، حتما در مورد محتوای آن و کلمات کلیدی مربوطه دقت کنید.

تبلیغات ادوردز این روزها مورد استفاده بسیاری از شرکت ها و موسسات در ایران و بسیاری از کشورهای دیگر جهان قرار گرفته و بسیاری از آنها با سفارش ادوردز به گوگل سعی می کنند تا هر چه بیشتر در فضای وب دیده شوند. به ویژه وب سایت هایی که با تکنیک های سئو (SEO) نتوانسته اند در نتایج جستجو به صفحه اول یا دوم گوگل برسند.

از آنجایی که این سرویس تبلیغاتی گوگل محدودیت هایی دارد، افزونه هایی (extensions) ارائه شده که هر یک به نوعی می تواند به صاحبان این نوع تبلیغات کلیکی کمک کند از جمله callout  که امکان اضافه کردن تعداد بیشتری کاراکتر جهت معرفی لینک می دهد و افزونهsitelink  که این امکان را فراهم می کند که علاوه بر صفحه اصلی سایت، کاربران بازدید کننده را بتوان به لینک های دیگر آن وب سایت هدایت کرد. هر دوی این افزونه ها در سالهای اخیر مورد استفاده بسیاری از تبلیغ دهندگان ایرانی ادوردز گوگل قرار گرفته اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *